|
|
Balet - DEJINY TANCA
Čo podnietilo vznik baletu, Kedy vznikol, Kde,
Akú funkciu mal tanec v minilosti, Bez ktorých ľudí by dnes balet
nebol tam kde je, Prečo je tanečná terminológia vo francúzštine
a taliančine??????
Všetko sa to začalo na prelome 14.-15. storočia,
keď sa prehĺbili obchodné styky medzi Európou a Blízkym východom.
Popri tovare a obchodoch, do Európy a hlavne do Talianska prenikala
aj kultúra.
V tomto období sa zrodil nový filozofický smer,
ktorý sa nazýva HUMANIZMUS ( humanus, čo znamená ľudský).
Podľa starogréckeho vzoru sa záujem upriamuje na človeka, na jeho
myšlienky, túžby a potreby. Antická kultúra sa stala vzorom pre
všetky zložky umenia.
Návrat k antike v humanizme znamenal začiatok
RENESANCIE (= znovuzrodenie ). Tento nový pohľad sa odzrkadloval
aj v scénickom umení, v ktorom sa talianskí renesanční ľudia pokúsili
oživiť antickú drámu. Preto pri rôznych príležitostiach v palácoch
usporiadavali nádherné slávnosti, v ktorých spájali hudbu, spev,
poéziu a tanec.
Zo začiatku slávností umelecké programy nazývané
entremets vypĺňali prestávky medzi jedlami. Až neskôr sa
zmenili na zjednodušené predstavenie s dejom nazývané ballets
a entrées. K rozvoju ballets a entrées v 16. a 17. storočí prispeli
mumraje a maškarády. Boli to trošku vulgárnejšie predstavenia pozostávajúce
z pantomými, akrobacie a spevu sólistu.
Do francúzska renesancia prenikla s oneskorením,
lebo celá krajina bola zaujatá a rozvrátená bojom o moc medzi šľachtou
a kráľom. Taliansky typ renesančných slávností sa na francúzskom
dvore udomácnil až keď sa Katarína Medici vydala za francúzskeho
kráľa Henricha II. Na kráľovskom dvore vítala každého z rodného
Talianska. Huslista a tanečník Baltazár zrežíroval "Balet
de comique de la reine"na oslavu sobáša. V tomto balete
sa prvýkrát zjednotili na tvorbe tanečnej drámy : libretto, hudba,
výprava, pantomíma a tanec. Tanec je pokladaný za jednu z najdôležitejších
zložiek dvornej etikety.
S príchodom BAROKA v 17-18 storočí sa
mení aj balet. Hoci sa zdokonaľuje tanečná technika, stále viac
a viac sa dáva dôraz na pompéznu krásu dekorácií, bohatosť a prepichovosť
kostýmov. Baletné slávnosti sa v tomto čase rozšírili na všetky
európske kráľovské dvory. Z renesančných slávností vznikol v baroku
osobitný druh slávností a to balet na drezúrovaných koňoch,
ktorý sa dodnes zachoval v Barcelóne a vo Viedni.
Další vývoj renesančných baletných slávností
sa už v skorom baroku rozdeľuje. V Taliansku sa tieto slávnosti
presúvajú na verejnosť do ulíc, neskôr do divadiel. No prevažuje
v nich spev a tak z nich neskôr vznikajú opery. Vo Francúzsku sa
stali balety zábavou výlučne pre dvoranov a nezávisle od seba prevládala
textová a tanečná časť.
Za vlády Henricha IV. sa tancu venovala
veľká pozornosť. Na dvore tancujú všetci dvorania podľa hesla "dokonalý
gavalier musí ovládať jazdu na koni, šerm a tanec". Vášnivým
tanečníkom bol aj kráľ Ľudovít XIII., ktorý rád tancoval
úlohy každého druhu. Baletu vrátil spevné časti a zakázal v baletoch
vystupovať ženám, a tak dvorania museli tancovať aj ženské postavy.
Toto obdobie sa nazýva ballet du Roi lebo hoci medzi umelcami
vedľa francúzov rozhodujúci vplyv majú ešte taliani.
Dalším vášnivým milovníkom umenia a baletu z
kráľovského dvoru bol Ľudovít XIV. Poznáme ho aj ako
kráľa Slnko, podľa Lullyho baletu - noc=la nuite, v ktorom hral
kráľ hlavnú úlohu - Slnko. Bol typom "danseur noble",
ktorý sa neskôr stal príznačným pre francúzsky balet. V roku 1681
sa na javisko vrátili aj ženy vďaka inscenácii Víťazstvo lásky,
v ktorej triumfovala Madmasell la Fontaine.
Toto veľké storočie la grande siecle francúzskeho
baletu a výsledky rozvoja zhrnul v práci "Choreographie
de l'Art de Decoure la Dance" Raoul Feuilet. Prvýkrát
tu definoval pať klasických pozícií, čím definitívne stabilizoval
francúzsku terminológiu, ktorá sa zachovala dodnes.
Krehké a galantné ROKOKO (rokai = prvok
v tvare S vyvinutý z tvaru mušle) trvalo približne od roku 1720
- 1770, často je považované len ako koniec baroka. No bolo to nové
umenie, odlišujúce sa od majestnátneho baroka svojou jemnosťou a
gracióznosťou a koketnosťou. Je prechodom medzi barokom a KLASICIZMOM
(klasicizmus = pestrosť a harmónia).
Prvé známky reformy baletu badať už v práci Márie
Saleovej a choreografov Franca von Hilverdinga a Gaspara Angioliniho.
Tanec pokladali za umenie schopné vyjadriť všetky city človeka a
požiadali preň takú vážnosť aká patrí komédii a opere. Bojovali
proti maskám a vyumelkovaným kostýmom.
V tomto období vďaka Salvátorovi Viganovi sa
stalo Miláno mestom stretnutí kultúrnych prominentov. Bol to nielen
vynikajúci tančník, ale aj choreograf riadiaci sa podľa zásady "nestačí
potešiť oko diváka, ale treba dojať jeho srdce".
Na prelome 18-19. storočia rozpoly politického
a spoločenského života vplývali aj na umenie - umelci často unikali
do sveta fantázie do krásnych vymyslených krajín = vznik ROMANTIZMU.
Centrum baletného diania sa prenieslo z Francúzska do talianskeho
Milána, v ktorom bola akadémia. Tanec obohatil množstvom nových
prvkov a s definitívnou platnosťou určil vytočenie nôh v bedrových
kĺboch o 90 stupňov, z neho vytvoril 5 základných klasických pozícií.
V roku 1823 sa prvýraz stavia na špičky
prstov Amália Brugnoliová a o necelých 10 rokov sa špičkový
tanec stáva prejavom najvyššej techniky ženského tanca. Tomuto obdobiu
sa taktiež hovorí balet le blanc - biely, pretože choreografie
baletov ukazuje primabalerínu na špičkách v mušelínovej trištvrťovej
baleríne.
V druhej polovici 18. storočia zachádza
zbožňovanie ženských baletných hviezd tak ďaleko, že ženy tancujú
aj mužské úlohy. Prudko narastajúca technika špičkového tanca a
bezhraničné uctievanie hviezd viedlo koncom 19. storočia
k úpadku baletného umenia. Balet slúžil na predstavenie brilantnej
techniky a pôvabu jednotlivých hviezd. To spôsobilo, že tanečný
zbor sa stal len kulisou. Baletné umenie upadlo.
Rôzne pokusy o reformu väčšinou stroskotali kvôli
neschopnosti zjednotenia jednotlivcov. A tak ozajstná obroda západoeurópskeho
baletu prinieslo pôsobenie súboru Balets Ruses pod vedením
Sergeja Ďagilejeva. Zoznámil sa s choreografom Michailom
Fokinom a rozhodol sa oboznámiť s ruským umením. V Paríži usporiadal
baletný večer. Malo to taký úspech, že založil už spomínaný baletný
súbor. Po rozchode Dagilejeva a Fokina ani jeden z nich už nezažil
takú slávu ako pri ich spolupráci. Ruský balet už nikdy nemal takú
slávu. Úspech im zaručovala dokonalá muzikalita a zmysel pre estetiku.
|
|